10 tips om net even iets gelukkiger te zijn

IMG_3547 IMG_3549

Van de week sprak ik een vriend van me die de opmerking maakte dat veel mensen van onze leeftijd (42 – 46) jaar een beetje met hun ziel onder de arm lopen. Dat heeft voor een groot deel te maken met de periode van ons leven (midlife), waarin we zoeken naar zingeving en geluk. Die opmerking bleef door mijn hoofd spoken, waarna ik wat onderzoek heb gedaan naar geluksbeleving. Om iedereen die zich hier ook in herkent een beetje te helpen, heb ik 10 eenvoudig toe te passen tips die bijdragen aan een beetje meer geluksbeleving.

1: Zorg dat je zoveel mogelijk met positief gestemde mensen om gaat. Probeer zo min mogelijk om te gaan met negatief gestemde mensen. Zowel positiviteit als negativiteit slaat over. Door jezelf te omgeven met leuke mensen, zul je jezelf ook positiever en gelukkiger gaan voelen.

2: Lach veel, oprecht en doe je best om gelukkig te zijn. Dit is iets dat je gewoon moet oefenen, kijk in de spiegel en lach naar jezelf. Lach naar anderen op je werk en naar mensen die je in het dagelijks leven tegen komt. Wees vriendelijk. Door te lachen en door je best te doen om gelukkig te zijn, geef je een positief signaal aan je hersenen. Als je dit structureel doet, dan zul je merken dat je je op den duur echt gelukkiger voelt. Probeer ook vaker leuke films en programma’s te bekijken met humor, zodat je vaker lacht. Lachen werkt en als je meer lacht, ga je je automatisch gelukkiger voelen. Lach ook eens lekker uitbundig.

3: Look on the bright sight. Focus je op de positieve kant van dingen. Probeer de negatieve dingen zoveel mogelijk te negeren en geef je aandacht vooral aan de positieve kant van zaken. Ook dit is weer een kwestie van bewustzijn en veel oefenen. Hang ergens een briefje op, bijvoorbeeld op je dashboard, in het toilet of op de spiegel om je er aan te herinneren om de positieve kant aandacht te blijven geven.

4: Het zijn de kleine dingen die het doen. Veel mensen denken dat ze pas gelukkig worden als iets groots in hun leven veranderd dat goed voor hen is. Helaas werkt het in het echte leven niet op deze manier. Juist de mensen die van kleine dingen kunnen genieten zijn over het algemeen gelukkiger. Het gaat dan ook eigenlijk niet over hoe wordt ik gelukkiger, maar hoe ben ik gelukkiger. Door je te focussen op de kleine dingen die nu gebeuren en je aandacht te richten op de positieve kant van die dingen, zul je merken dat je meer en meer gaat genieten van het nu. Gelukkig zijn is een keuze die je kunt maken. Door voor jezelf te beslissen dat je gelukkiger bent, zul je merken dat dit ook echt zo is. Als er iets gebeurd dat leuk is of goed, sta er dan even net iets langer bij stil en geniet van dat moment. Door je bewust te zijn en er net wat extra aandacht aan te geven, zul je merken dat je je beter en gelukkiger gaat voelen.

5: Maak tijd en/of geld vrij om te geven. Leef eens wat vaker met een ander mee en probeer jouw kracht te gebruiken om het voor een ander net even iets beter te maken. Door een ander blij te maken of te helpen, wordt je zelf ook gelukkiger.

6: Kom even los van het dagelijks leven. Maak tijd vrij om iets te doen wat je echt heel graag doet, bijvoorbeeld een hobby, en verlies even het gevoel van tijd en ruimte. Iedereen kent het wel, als je iets leuks doet, vliegt de tijd. Door op regelmatige basis tijd vrij te maken voor je hobby, kom je even los van de dagelijkse routine en voel je je vaker gelukkig. Heb je nog geen hobby of passie, maak dan tijd vrij om die te ontdekken. Vraag aan anderen wat hun hobby of passie is en ga dingen proberen. Veel verenigingen hebben de mogelijkheid van een proefles, schrijf je in, wie weet gaat het veel sneller dan je zou denken.

7: Oefen jezelf in aandachtig luisteren. Kijk iemand aan en maak verbinding, luister en geef oprechte aandacht. Door aandachtig te luisteren geef je iemand de tijd en ruimte om echt iets over zichzelf te vertellen. Al snel zul je merken dat je een diepgaandere relatie opbouwt. Je leert mensen beter kennen, je brengt je gesprekken op een hoger niveau en je gaat anderen meer waarderen. Je leert meer en je krijgt een beter gevoel over anderen en over jezelf.

8: Kom in beweging. Beweging zorgt ervoor dat bepaalde stoffen, zoals endorfine, in onze hersenen vrij komen. Die stoffen stimuleren het gevoel van geluk.

9: Zorg voor voldoende nachtrust en begin de dag goed. Door voldoende nachtrust te nemen, zal het stressniveau in het lichaam afnemen. Start de dag met een positieve gedachte, zodat je mindset het geluk-gevoel ondersteunt.

10. Doe iets creatiefs, iets dat je inspireert of iets productiefs. Sta elke dag even stil bij wat je die dag gaat doen. Start de dag met acties die daar direct aan bijdragen. In de ochtend ben je het meest productief, dus doe eerst de moeilijke zaken die je vooruit brengen. Heb je een eigen bedrijf, start de dag dan bijvoorbeeld met een actie die je extra omzet brengt. Als je dat gedaan hebt, dan krijg je voor jezelf een positief gevoel, en kan de middag niet meer stuk.

Hoe nu verder? Uiteindelijk draait het hier om: Just do it!

Probeer niet alles tegelijk te doen, maar pak voor jezelf 1 of 2 van bovenstaande punten en focus je daar op. Begin gewoon en hou vol. Zorg dat je er elke dag aan herinnert wordt, zodat het een onderdeel wordt van je dagelijkse leven. Plak een notitie op je kledingkast of zet een reminder in je agenda. Bouw het op door steeds een puntje erbij te pakken.

Begin klein en je zult merken dat je je snel beter voelt. Onderzoek toont aan dat mensen die zich focussen op positieve dingen, zich over het algemeen gelukkiger, gezonder en minder gestrest voelen dan mensen die dat niet doen. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring.

So, just do it right NOW. Veel plezier, veel geluk!

Ardi Seij

Ondersteunende literatuur:

Byrne The Secret
Byrne, Rhoda – The Secret vanaf € 7,50.

Faas Geluk in eigen hand
Erik Faas: Geluk in eigen hand € 6,99.

Dalai Lama Kunst van het geluk
Dalai Lama: De Kunst van het Geluk € 4,99.

Geluk inspirerend
Set van Drie Boeken: Geluk … Wijze en inspirerende Uitspraken voor elke dag. + Wijze Uitspraken om helemaal tot Rust te komen + Inspirerende Wijsheden uit het Boeddhisme € 10,99.

Will Ferguson Geluk
Will Ferguson, Geluk € 6,99.

Klavertje vier
Rovita Celma: Klavertje Vier € 4,99.

Karsten veel geluk
Carien Karsten: Veel Geluk, doe wat je echt wilt. € 4,99.
Met tekeningen van Esmee van Doorn. Een boek over geluk en wat je zou kunnen doen om gelukkig(er) te worden. Het boek is niet geschreven vanuit het idee: `hoe word je gelukkig in tien stappen`; het is geschreven – zoals de auteurs het verwoorden – `voor de ploeteraars onder ons`. Ze gaan uit van het idee dat geluk vooral te maken heeft met het ontdekken waar de energie zit in je leven en hoe je die kunt ontwikkelen en gebruiken. Hoofdstuk 1 gaat over wat onder geluk wordt verstaan volgens klassieke filosofen, boeddhisten en neurowetenschappers. Vervolgens geven de auteurs hun model van geluk en hoe je kunt streven naar geluk. Dan volgen er hoofdstukken over geluk in liefde en werk, een hoofdstuk waarin de relatie wordt aangegeven tussen geluk en ambitie en een hoofdstuk dat gaat over hoe slechte gewoontes geluk kunnen saboteren. Tenslotte beschrijven ze therapieen en kleine oefeningen die kunnen bijdragen aan het streven naar geluk. De auteurs zijn respectievelijk psychotherapeut en filosoof. Ze werken samen in het bureau De Stroom van waaruit ze onder meer gelukstrainingen geven.

Dialogen over geluk
Francis Lucille: Eeuwigheid NU ! Dialogen over Geluk € 12,99.
Francis Lucille (1944, Frankrijk) studeerde wis- en natuurkunde. Hij ontdekte, door boeddhistische en vedantische teksten te lezen, de oosterse wijsheid en dat bracht hem tot een diepgaand zelfonderzoek. In 1975 ontmoette hij zijn spirituele leraar Jean Klein, gaf zijn wetenschappelijke loopbaan op en houdt sindsdien zelf lezingen over de hele wereld. Francis spreekt maar over een ding: bewustzijn, oftewel onze `ware natuur`. Die `ware natuur` is al aanwezig voordat we geboren worden en is er ook nog als we dood zijn. Het is de kern van ons bestaan. Die gedachtegang is terug te vinden in de non-dualistische filosofie van advaita vedanta maar ook in het ch`an boeddhisme, zen, taoisme, soefisme en ligt ten grondslag aan alle grote religies. Francis houdt regelmatig bijeenkomsten voor belangstellenden. Op die retraites ontstaat een open en vriendschappelijke sfeer waarin hij ons laat zien dat we niets anders zijn dan puur bewustzijn. Francis woont tegenwoordig in Amerika en komt regelmatig naar Europa om hierover te spreken.


Vertraagde tijd

Arnold Cornelis: De vertraagde tijd. Revanche van de Geest als Filosofie van de Toekomst. Een Essay € 42,50.
De vertraagde tijd is het filosofisch zelfportret van de mens bij de eeuwwisseling. De klacht over de steeds hogere werkdruk en over stress toont hoe we gevangen zitten tussen twee definities van tijd: de tijd van de externe sociale klok en de tijd van de interne klok van het uniek verborgen programma van zelfsturing en ontwikkeling in ieder mens. Als de externe klok steeds sneller loopt, dan is de aanpassing van de eigen interne klok een catastrofaal leerproces, want hoe sneller je interne klok, hoe korter je leeft, hoe minder je leert, hoe minder mogelijkheden je ontwikkelt en hoe minder geluk je ervaart. Want hoe meer tijd, hoe meer mogelijkheden en hoe meer mogelijkheden, hoe meer geluk. Aan de limiet vernietigt de externe klok ons intern zelfsturingssysteem, wanneer het eigen denken tot nul wordt gereduceerd, omdat we voor nadenken geen tijd meer hebben. De filosofie van De vertraagde tijd ontwikkelt een totaal andere visie, een logische omkering. Niet de interne klok is afhankelijk van de externe, het is omgekeerd. De culturele relativiteit van de tijd sluit aan bij Einstein, maar breidt de gedachte uit tot de cultuur en de menselijke geest. Hoe hoger de snelheid, hoe trager de klok: als de snelheid maximaal is, dan staat de klok stil. Hoe sneller de wereld verandert om ons heen, dus hoe sneller de kloksnelheid van de computer en van de externe sociale tijd, hoe meer we onze interne klok moeten vertragen, anders verliezen we ons zelfsturend vermogen en ontwikkelen we angst, boosheid en verdriet. De emoties worden nu als ziekte beschouwd, maar het is achterstallig kennisonderhoud, er wordt uitgespaard op zelfkennis, op mensenkennis en op filosofie en sociale theorie van kennis, terwijl de hele maatschappij op kennis en leren steunt.

Dit bericht is geplaatst in Tips met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *