Humor: Gids voor ‘slechte’ vaders door Guy Delisle

Recensie van Erik Scheffers uit Utrecht.

Guy Delisle is een striptekenaar en schrijver om in de gaten te houden.

slechte vaders

Eerder heb ik al drie prachtige boeken van hem gelezen over respectievelijk: China, Noord-Korea en Jeruzalem. Uit het boek over Jeruzalem bleek ook dat hij inmiddels getrouwd is en twee kinderen heeft, een jongen en een meisje. “Gids voor slechte vaders” lijkt een tussendoortje voor Delisle. In bedrieglijk eenvoudige tekeningen (steeds twee op een bladzijde) schetst hij een aantal belevenissen van zichzelf met zijn twee kinderen.

Een verhaaltje is te mooi om niet in zijn geheel te citeren:
’s avonds: Guy tegen dochter “Vooruit! Het is tijd om lekker te gaan slapen.” Dochter “Papa, is het waar dat er kinderlokkers bestaan?” Guy “Welnee, kom nou… wie vertelt je dat soort dingen?” Dochter “Louanne op school” Guy “Pff… die zuigt echt van alles uit haar duim! Dat zweer ik je… Dus luister goed, kinderlokkers bestaan niet Zo simpel is het” Vervolgens: Guy “Maar er zijn wel apen..

.” Dochter “Apen?” Guy “Ja apen. Best wel gek, dat las ik vanochtend in de krant… In Maleisië is een aap door het raam van een flat geklommen en er met een baby vandoor gegaan. Stel je voor…” Dochter “Waarom heeft die aap die baby dan meegenomen, papa?” Guy “Wees maar niet bang, schatje, uiteindelijk is het de aap niet gelukt om de baby mee te nemen. Want toen hij over het hek van het balkon wilde klimmen, werd de baby wakker en die begon te huilen, en toen liet de aap hem van schrik los! Die arme baby had pech, hij viel aan de verkeerde kant en maakte een doodsmak van vijf verdiepingen. Boem! Het leven kan soms raar lopen. Nou genoeg gekletst, tijd om te slapen.” Guy doet het licht uit “Welterusten, lieverd!” Het is duidelijk waar de titel vandaan komt. ( )

gidsvoorslechtevadersguydelisle

Guy Delisle is een Canadese striptekenaar. Zijn ervaringen als animator verwerkte hij in autobiografische strips als Shenzhen uit 2001 en Pyongyang. In 2007 verscheen Birma, een autobiografische striproman over zijn leven in Myanmar.

Bekijk ook eens de documentaire of de lijst andere boeken van deze striptekenaar.

Documentaire – The Guy Delisle CHRONICLES

Andere boeken van Guy Delisle