Boekrecensie – Steve McCurry – Voorbij de camera

steve-mccurry-voorbij-de-camera

Voorbij de camera, het verhaal achter de foto by Steve McCurry.

Recensie door Erik Schefferts uit Utrecht.steve-mccurry-the-iconic-photographs

The iconic photographs” van Steve McCurry vind ik het mooiste fotoboek dat ik in bezit heb en ook dat ik ken. In dit boek staat een overzicht van de foto’s die McCurry in de afgelopen 30 jaren heeft gepubliceerd [isbn 9780714865133].

Voorbij de camera” is het nieuwste fotoboek van McCurry. In dit boek staan de verhalen achter de foto’s. Er staan behalve een aantal van zijn mooiste foto’s ook andere documenten in zoals: paspoortpagina’s, treinkaartjes, dagboekbladzijden. In 14 hoofdstukken wordt een overzicht van het werk van McCurry gegeven. McCurry begon zijn carriëre als persfotograaf voor een plaatselijk dagblad in Amerika. Dit was niet wat hij zocht. In 1978 kocht hij een ticket naar India en nam honderden fotorolletjes mee. Hij werd bekend door de foto van Sharbat Gula, een Afghaans meisje van 12 in een vluchtelingenkamp. Verder reisde hij ontzettend veel, zo is hij alleen al 80 keer in India geweest. McCurry is vooral bekend om zijn prachtige portretfoto’s, meestal gemaakt in Azië. In “Voorbij de camera” staan een aantal van de mooiste portretfoto’s die McCurry gemaakt heeft. Verder biedt het boek voor diegenen die “The iconic photographs” al in hun bezit hebben niet zoveel nieuws. ( )

Bestel Voorbij de Camera voor € 49,99 nieuw, of 2e hands.

Over Voorbij de Camera:
Dit indrukwekkende boek geeft een kijkje achter de schermen bij een van de meest geprezen fotografen ter wereld. Voorbij de camera. Het verhaal achter de foto vertelt de verhalen en avonturen achter veertien belangrijke opdrachten van Steve McCurry en bevat niet eerder gepubliceerde foto’s, notities, anekdotes en snapshots uit zijn persoonlijke archief. Dit is het eerste en enige boek dat in beeld brengt hoe McCurry te werk gaat en hoe hij zijn foto’s vindt, maakt en ontwikkelt. De meer dan 100 bijzondere, iconische en spraakmakende foto’s uit de hele wereld vertellen een boeiend en avontuurlijk verhaal: van Afghanistan tot Amerika, van India tot Tibet en daar voorbij. Wat gaat er schuil achter de foto`s van een van de meest legendarische fotografen ter wereld? Dit boek vertelt het verhaal achter de foto.

Een verzameling van veertien internationale fotoverslagen met achtergrondverhalen door de bekende Amerikaanse fotojournalist Steve McCurry (1950-). Van de oorlog in Afghanistan in 1980 tot aidsslachtoffers in Vietnam in 2007 worden aangrijpende situaties in woord en beeld beschreven door deze Magnum Photos en National Geographic fotograaf. Diepgaande persoonlijke en contextuele informatie, met hierin citaten uit zijn dagboek en certificaten om afgeschermde gebieden te betreden, gaan per verslag vooraf aan de beelden. Daarna volgt een groot aantal paginagrote kwaliteitsafdrukken waarin verwoesting, maar juist ook menselijke veerkracht zijn gevat. McCurry’s beelden zijn veelal van individuen, maar spreken een universele taal en geven weer ‘hoe de mensheid er voorstaat’. Het boek laat geïnteresseerden in fotografie de wereld door de ogen van de fotograaf bekijken en maakt voor de geëngageerde wereldburger conflictgebieden inzichtelijker. Een uitgebreide tijdslijn, expositie- en publicatiegeschiedenis en een register sluiten deze Nederlandstalige publicatie van groot formaat af.

Neem ook eens een kijkje op zijn website: http://stevemccurry.com/galleries, een waanzinnige verzameling foto`s. Vooral de kleuren en het licht in de foto`s zijn zo sprekend dat het je echt raakt. In 1984 maakte McCurry de foto die in juni 1985 op het voorblad van de National Geographic verscheen. Begin 2002 werd de vrouw in Afghanistan opgespoord en kon haar identiteit worden vastgesteld. In april 2002 verscheen dezelfde vrouw opnieuw op het voorblad, zie foto onder.

steve mccurry

Untold – the Stories Behind the Photographs € 39,99 new, or second hand.

steve-mccurry-untold-isbn-9780714864624

Steve McCurry’s iconic images have made him one of the world’s most popular photographers working today. Now, for the first time, he shares the stories behind stunning images taken from around the world throughout his extensive career.

In the finest documentary tradition, Untold: The Stories Behind the Photographs delves into McCurry’s personal archive to reveal never-before-seen ephemera, including journals, portraits, maps, and beautifully reproduced snapshots from various assignments. The book is organized into 14 photo stories, each brought to life by narrative text and over 100 lavish, full-color photo plates. Together, these fascinating documents create a living biography of one of photography’s greatest legends.

320 pages, isbn 9780714864624

Dit bericht is geplaatst in Uitgelicht met de tags , . Bookmark de permalink.